Uredba o trgih kriptoaktiv (MiCA)

Evropska unija je junija 2023 uvedla Regulacijo o trgih kriptoaktivnih sredstev (MiCA), regulativni okvir, namenjen urejanju sektorja kriptoaktivnih sredstev. Namen te prelomne uredbe je obravnavati izzive in tveganja, povezana z industrijo digitalnega premoženja, ki je doslej večinoma delovala zunaj meja tradicionalnih finančnih predpisov.

Začetek veljavnosti zakona MiCA pomenipomembno prizadevanje EU za poenotenje pravil v državah članicah, s čimer bo zagotovljen varnejši, preglednejši in stabilnejši trg kriptožetonov. S poudarkom na varstvu potrošnikov, celovitosti trga in finančni stabilnosti MiCA utira pot množičnemu sprejemanju kriptožetonov, hkrati pa spodbuja inovacije in rast v panogi. Ker se področje digitalnega premoženja razvija, MiCA predstavlja ključni korak naprej pri vzpostavljanju celovitega pravnega okvira, ki usklajuje potrebe potrošnikov, vlagateljev in zainteresiranih strani v panogi.

Kazalo vsebine

Ključni cilji in področje uporabe

  • Varstvo potrošnikov: Cilj MiCA je zaščititi vlagatelje in potrošnike z zahtevo po preglednih razkritjih in poštenih tržnih praksah, kar bo potrošnikom pomagalo pri sprejemanju informiranih odločitev o kriptoaktivih.
  • Celovitost trga: Cilj uredbe je preprečiti zlorabo trga, manipulacijo in goljufije na trgu kriptožetonov ter vzpostaviti varnejše in zanesljivejše naložbeno okolje.
  • Finančna stabilnost: MiCA namerava z ureditvijo pomembnih dejavnosti s kriptožetoni zmanjšati sistemska tveganja in zagotoviti stabilnost finančnega sistema.
  • Inovacije in konkurenčnost: MiCA ob regulaciji podpira tudi inovacije in zagotavlja, da finančni sektor EU ostaja konkurenčen in inovativen ter odgovorno sprejema tehnološki napredek.

Glavne določbe

  • Preglednost in razkritje: izdajatelji kriptožetonov morajo objaviti belo knjigo s podrobnostmi o projektu, tveganjih in drugimi pomembnimi informacijami. Pristojni organi morajo ta dokument odobriti.
  • Dovoljenje in nadzor: Ponudniki storitev kriptožetonov (CASP), vključno z borzami, ponudniki denarnic in drugimi, morajo za delovanje v EU pridobiti dovoljenje pristojnih nacionalnih organov. Podvrženi bodo stalnemu nadzoru.
  • Ukrepi za varstvo potrošnikov: MiCA vključuje posebne določbe za varstvo potrošnikov, kot so jasna opozorila o tveganjih, prepoved zavajajočih praks ter pravila o upravljanju in navzkrižju interesov.
  • Operativna odpornost: Subjekti morajo dokazati operativno odpornost na številna tveganja, vključno s kibernetskimi grožnjami, da zagotovijo neprekinjenost in celovitost svojih storitev.

Vplivi in posledice

  • Za trg kriptovalut: MiCA bo verjetno povzročila večje stroške usklajevanja za kripto podjetja, vendar bo tudi zagotovila jasnejše regulativno okolje, ki bi lahko povečalo zaupanje potrošnikov in olajšalo širše sprejetje kripto premoženja.
  • Globalne posledice: Kot eden prvih celovitih regulativnih okvirov za kriptožetone bi lahko MiCA služil kot model za druge jurisdikcije, kar bi lahko vplivalo na globalne standarde za regulacijo kriptožetonov.

Prednosti in slabosti MiCA

Prednosti MiCaSlabosti MiCa
Pravna varnostTrdna pravila za izpolnjevanje
Pravila, prilagojena za kriptovaluteGlavice za napačno delovanje
Kredibilnost za previdne strankeKapice za stabilne kovance v USD
Jedno dovoljenje za delovanje v celotnem blokuNTFI so sivo območje
Privabiti naložbe TradFiNejasno, kako bo delovalo izvrševanje v tujini

Kriptoaktivna sredstva, ki niso zajeta v MiCAR

Decentralizirano financiranje

Decentralizirano financiranje (DeFi) predstavlja spremembo paradigme v finančnem sektorju, saj ponuja storitve od posojil do trgovanja s premoženjem brez centraliziranih posrednikov. Kljub svojemu revolucionarnemu potencialu pa decentraliziranost, ki je neločljivo povezana z DeFi, predstavlja edinstvene regulativne izzive in se pogosto izmika tradicionalnim regulativnim okvirom, kot je MiCA. Odsotnost osrednjega organa izdajatelja pomeni, da nekateri protokoli in sredstva DeFi nimajo jasnega regulativnega nadzora, ki ga predvideva MiCA, in se gibljejo v vodah, ki jih morajo še začrtati celoviti predpisi EU.

Neobnovljivi žetoni

Neobstojni žetoni (NFT), digitalno premoženje, ki predstavlja lastništvo ali dokazilo o pristnosti edinstvenih predmetov, še dodatno ponazarjajo zapletenost regulacije kriptovalut. Zaradi svoje edinstvenosti in širokega nabora sredstev, ki jih predstavljajo, od digitalne umetnosti do pravic do stvarnega premoženja, se NFT nahajajo v regulativnem sivem območju. Trenutni okvir MiCAR obravnava predvsem zamenljiva, izmenljiva sredstva, zaradi česar NFT ostajajo v mejnem prostoru, kjer so smernice za varstvo potrošnikov in celovitost trga manj opredeljene.

Kriptovalute v okviru obstoječih predpisov

Dodatno, kriptovalute, ki so že urejene z obstoječo finančno zakonodajo in priznane kot vrednostni papirji, izvedeni finančni instrumenti ali drugi finančni instrumenti, ostajajo zunaj posebnega področja uporabe MiCAR. To premoženje še naprej urejajo že obstoječi regulativni okviri, ki lahko v celoti obravnavajo nova tveganja in priložnosti, ki jih prinaša digitalna doba, ali pa jih ne.

Klasifikacije in zahteve glede kriptoaktivnih sredstev

Druga kriptoaktivna sredstva – naslov II:

MiCAR vzpostavlja temeljni protokol za kriptožetone, ki se ne kvalificirajo kot žetoni z referenčnim premoženjem (ART) ali žetoni elektronskega denarja (EMT). Izdajatelji takšnega premoženja morajo upoštevati celovit režim obveščanja, ki zagotavlja preglednost in odgovornost. Ključna med temi zahtevami je obveznost, da pripravijo, priglasijo in objavijo belo knjigo o kriptožetonu (CA-WP), ki natančno določa vsebino in obliko, kot določa MiCAR. Ta temeljni dokument je treba skupaj s strogimi smernicami za tržno komuniciranje predložiti pristojnemu organu, pri čemer je poudarjena izdajateljeva odgovornost za verodostojnost posredovanih informacij. Predvsem ponudbe, namenjene manj kot 150 osebam na državo članico, ali ponudbe, ki ne presegajo skupnega zneska 1 milijona EUR v 12 mesecih, so izvzete iz teh določil, kar zagotavlja določeno stopnjo prožnosti za manjše dejavnosti.

Žetoni z referenčno vrednostjo sredstev (ART) – naslov III:

Za izdajo in javno ponudbo žetonov ART veljajo strožji predpisi, ki odražajo njihov morebitni vpliv na finančno stabilnost in zaupanje potrošnikov. Poleg obveznosti CA-WP si morajo subjekti, ki izvajajo ponudbe ART ali želijo pridobiti dovoljenje za trgovanje, zagotoviti dovoljenje, ki temelji na strogih merilih primernosti in ustreznosti. Čeprav so kreditne institucije iz CRR izvzete iz tega dovoljenja za izdajo ART, morajo o tem obvestiti pristojne organe dovolj zgodaj. Izdajatelji ART so nadalje zavezani zahtevam po lastnih sredstvih, pooblastilom za sestavo rezerv sredstev in politikam skrbništva, kar zagotavlja trden okvir za zmanjševanje tveganj. Pomembno je, da morajo izdajatelji ART vzpostaviti tudi načrte za sanacijo in operativni odkup, kar povečuje odpornost proti motnjam v poslovanju. ART, ki v 12 mesecih ne presežejo praga petih milijonov evrov ali so namenjeni izključno kvalificiranim vlagateljem, so izvzeti iz teh strogih zahtev.

elektronski denarni žetoni (EMT) – naslov IV:

Za žetone elektronskega denarja MiCA določa posebno regulativno pot, ki je usklajena z obstoječimi okviri elektronskega denarja. Izdajatelji morajo pridobiti dovoljenje kot kreditne institucije CRR ali institucije za izdajo elektronskega denarja, pri čemer je jasno prepovedano dodeljevanje obresti na EMT. Izdajanje in odkupljivost EMT urejajo direktive MiCA, ki zahtevajo ločevanje vsaj 30 % prejetih sredstev in naložbe preostanka v varne, likvidne finančne instrumente. Tako kot izdajatelji ART morajo tudi izdajatelji EMT pripraviti načrte za izterjavo in odkup, ki zagotavljajo neprekinjeno poslovanje in varstvo potrošnikov.

Službe kriptoaktivnih sredstev – naslov V:

Center arhitekture MiCA je uskladitev standardov varnega in skrbnega poslovanja med ponudniki storitev kriptoaktivnih sredstev (CAS-Providers), ki zajemajo široko paleto storitev, od trgovalnih platform do skrbniških, borznih in svetovalnih storitev. Ta enotni okvir zagotavlja, da vsi udeleženci na trgu spoštujejo dosledne in visokokakovostne standarde, kar spodbuja varen, pregleden in dinamičen ekosistem kriptoaktivnih sredstev.

MiCA se bo začel uporabljati 30. decembra 2024, razen naslovov III in IV, ki se bosta začela uporabljati 30. junija 2024.

Zaključek

Z uvedbo enotnega pravnega okvira za kriptožetone je trg digitalnega finančnega premoženja EU prešel v preobrazbeno fazo, saj podjetjem omogoča, da brez težav ponujajo in servisirajo kriptožetone v vseh državah članicah. Subjekti, ki so prej delovali v nereguliranem okolju, morajo zdaj krmariti po postopkih izdaje dovoljenj in sprejeti skladne operativne prakse. Medtem lahko že regulirani subjekti zaobidejo naporen postopek licenciranja, čeprav morajo izpopolniti svoje sisteme, da se uskladijo s posebnimi zahtevami MiCA za kriptoaktivno premoženje. Ta regulativni razvoj poudarja ključni premik k standardiziranemu nadzoru, ki obljublja večjo celovitost trga in varstvo potrošnikov na celotnem evropskem kripto področju.

Spoznajte Rahula Nambiampuratha iz Kerale v Indiji, usposobljenega samostojnega pisca, specializiranega za kriptovalute. Rahul je študiral finance na univerzi Sikkim Manipal. Je strokovnjak za kriptovalute, tehnologijo veriženja blokov, NFT in Web3, novo dobo interneta. Rahul je kriptovalute začel raziskovati leta 2014. Ima več kot pet let izk ..